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dc.creatorTrillos Ujueta, Jaime Manuel
dc.date2013-06-01
dc.date.accessioned2022-03-03T19:57:49Z
dc.date.available2022-03-03T19:57:49Z
dc.identifierhttps://revistas.unab.edu.co/index.php/rcc/article/view/2480
dc.identifier.urihttp://test.repositoriodigital.com:8080/handle/123456789/13974
dc.descriptionWe describe the development, implementation and evaluation of MUSUNABAR, an augmented reality (AR) application for Android mobile devices. It has been particularly intended to use in heritage and culture areas specifically for the living room archeology GUANE in the Universidad Autonoma de Bucaramanga-UNAB. This application is based on geo-referencing and image recognition from real environment images, to act as markers. Once they are associated with virtual information (3D models, 2D models and videos) theapplication allows interacting in real time. The main objective was to create an application for mobile devices in the area of heritage and culture. In addition we evaluated the usability, effectiveness and efficiency of the use of AR on mobile devices through the Model Quality Mobile Software. Results obtained by the users, after using this technology, and by questionnaires responses, demonstrated the application suitability as a new tool to be used in heritage and culture processes.en-US
dc.descriptionSe describe el desarrollo, la implementación y evaluación de MUSUNAB-AR; una aplicación de realidad aumentada (AR) para dispositivos móviles Android. Se ha destinado especialmente para su uso en áreas de patrimonio y cultura específicamente para la sala de arqueología GUANE en la Universidad Autónoma de Bucaramanga-UNAB. Esta aplicación se basa en la georreferenciación y reconocimiento de imágenes que actúan como marcadores a partir del entorno real. Una vez que se asocian con la información virtual aparecen modelos 3D, 2D y vídeos.   El objetivo principal era crear una aplicación para dispositivos móviles en el ámbito del patrimonio y la cultura, donde se pudo evaluar la facilidad de uso, la eficacia y la eficiencia del uso de AR en los dispositivos móviles a través del Modelo de Calidad de Software para dispositivos Móviles.   Los resultados obtenidos por los usuarios, después de usar esta tecnología, y por medio de una encuesta, demostraron la conveniencia de la aplicación como una nueva herramienta para ser utilizada en los procesos de patrimonio y cultura.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Bucaramangaes-ES
dc.relationhttps://revistas.unab.edu.co/index.php/rcc/article/view/2480/2118
dc.rightsDerechos de autor 2013 Revista Colombiana de Computaciónes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista Colombiana de Computación; Vol. 14 No. 1 (2013): Revista Colombiana de Computación (Enero-Junio); 43-61en-US
dc.sourceRevista Colombiana de Computación; Vol. 14 Núm. 1 (2013): Revista Colombiana de Computación (Enero-Junio); 43-61es-ES
dc.source2539-2115
dc.source1657-2831
dc.titleAugmented reality for mobile devices in support of museumses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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