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El “patio prestado” frente a los principios de la justicia restaurativa

dc.creatorGranda Abella, María Socorro
dc.date2011-07-01
dc.date.accessioned2022-05-25T13:56:09Z
dc.date.available2022-05-25T13:56:09Z
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/751
dc.identifier10.18041/1794-7200/criteriojuridico.2 Julio-Di.751
dc.identifier.urihttp://test.repositoriodigital.com:8080/handle/123456789/35572
dc.descriptionThe purpose of this work is to provide visibility to one of the current problems experienced by indigenous peoples in Colombia in general, but in particular the Nasa tribes living in the State of Cauca. Since 1999 the Cauca Regional Indigenous Council (CRIC, from its Spanish acronym) decided to resort to using INPEC’s penitentiary facilities to incarcerate indigenous community members who seriously affect social harmony and balance. The action, which is known as the “borrowed backyard”, is reviewed from three perspectives: i) Restorative justice principles which are known to go back to the traditions of various peoples from different parts of the world; ii) The concept of “remedy” in the exercise of Nasa justice; and iii) The situation of indigenous penitentiary facilities. The initial findings are drawn from documented research on the developments of restorative justice and coexistence, and active participation in various communitybased and institutional forums.en-US
dc.descriptionEl presente trabajo tiene como propósito poner en evidencia una problemática vivida actualmente por los pueblos indígenas de Colombia en general, y en particular por los pueblos nasa del Cauca. Desde 1999, el Consejo Regional Indígena del Cauca, (CRIC) decidió recurrir a los establecimientos carcelarios del INPEC para que comuneros indígenas que afectan gravemente la armonía y el equilibrio sociales cumplan sanción de privación de la libertad. La acción, conocida como el “patio prestado”, será analizada desde tres perspectivas: 1) Los principios de la justicia restaurativa, que como se sabe, se remontan a las tradiciones de diversos pueblos originarios del mundo; 2) La concepción de “remedio” en el ejercicio de la justicia nasa; y 3) La situación carcelaria indígena. Los resultados iniciales surgen a partir de una indagación documental de los desarrollos de la justicia restaurativa y de la convivencia y participación activa en diversos espacios comunitarios e institucionales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/751/584
dc.sourceCriterio Libre Jurídico; Vol. 8 Núm. 2 (2011): Criterio libre jurídico Julio - Diciembre; 47-62es-ES
dc.source2711-4341
dc.source1794-7200
dc.subjectJusticia restaurativaes-ES
dc.subjectautoridades indígenases-ES
dc.subjectpatio prestadoes-ES
dc.subjectremedioes-ES
dc.subjectsituación carcelaria indígenaes-ES
dc.subjectRestorative justiceen-US
dc.subjectindigenous authoritiesen-US
dc.subjectborrowed backyarden-US
dc.subjectremedyen-US
dc.subjectsituation of indigenous penitentiary institutionsen-US
dc.titleThe “borrowed backyard” versus the principles of restorative justiceen-US
dc.titleEl “patio prestado” frente a los principios de la justicia restaurativaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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