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Fundamento nietzscheano y potencial antropológico de la estética de la existencia foucaultiana

dc.creatorBuiles-Correa, María Helena
dc.date2018-10-11
dc.date.accessioned2022-05-25T14:14:38Z
dc.date.available2022-05-25T14:14:38Z
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3252
dc.identifier10.18041/entramado.2018v14n1.27125
dc.identifier.urihttp://test.repositoriodigital.com:8080/handle/123456789/36565
dc.descriptionThe aim of this paper and its underlying research project is to be a contribution to the grounding of the Foucaldian concept of aesthetics of existence from an aesthetic and anthropological standpoint using two referents of the philosophical tradition: 1) the thoughts of Nietzsche, particularly his criticism of metaphysics and his aesthetic ontology, and 2) the ancient Greek-Roman philosophy on the art of living, namely the Stoic and Epicurean Hellenistic schools, particularly their conception of philosophy as a way of life and the notions of joy (Stoics) and pleasure (Epicureans). As an added value, we derive some aspects of the anthropological potential of this Foucauldian concept. Finally, we highlight the importance of cynicism during the final stages of Foucault’s works, the relationship between Cynics and the concept of aesthetics of existence. We also explain why these are not included in the concept’s theoretical grounds.en-US
dc.descriptionEl objetivo del artículo es hacer un aporte al proceso de fundamentación del concepto foucaultiano de estética de la existencia desde una perspectiva estético-antropológica, a partir de dos referentes de la tradición filosófica: 1) el pensamiento de Nietzsche, específicamente su crítica de la metafísica y su ontología estética, y 2) la filosofía greco-romana antigua del arte de vivir de las escuelas helenísticas estoica y epicúrea; en particular, su concepción de la filosofía como forma de vida y las nociones de gozo (estoica) y placer (epicúrea). Como valor agregado se derivan algunos aspectos del potencial antropológico de este concepto foucaultiano. Por último, se señala la importancia que tuvo el cinismo para el último Foucault, la relación entre los cínicos y el concepto de estética de la existencia, y se explica por qué no son incluidos en el ejercicio de fundamentación teórica del concepto.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3252/2649
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3252/4566
dc.sourceEntramado; Vol. 14 No. 1 (2018): Entramado; 196-211en-US
dc.sourceEntramado; Vol. 14 Núm. 1 (2018): Entramado; 196-211es-ES
dc.sourceEntramado; v. 14 n. 1 (2018): Entramado; 196-211pt-BR
dc.source2539-0279
dc.source1900-3803
dc.titleNietzschean foundations and anthropological potential of foucault’s aesthetics of existenceen-US
dc.titleFundamento nietzscheano y potencial antropológico de la estética de la existencia foucaultianaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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