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dc.creatorÁvila Pacheco, Víctor Manuel
dc.date2008-12-01
dc.date.accessioned2022-05-25T14:56:14Z
dc.date.available2022-05-25T14:56:14Z
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dialogos/article/view/2044
dc.identifier.urihttp://test.repositoriodigital.com:8080/handle/123456789/39895
dc.descriptionIn today’s world, the jurisprudential and epistemic models that were valid for the eighteenth century are reproduced euphemistically through imperial and neo-cultural categories. Nevertheless, the tenets and premises of the formalistic paradigms have been seriously criticised as the idea of living and acting within the constraints of the nation state has proven to be flawed. This criticism has brought about an “epistemic earthquake” that suggests the revision of modern science. Social sciences are surrounded by a series of fruitful questions: which will be the theoretical tenets of the new social science?, and, what images and elements of analysis can substitute the axiomatic methodology dee- ply informed by the nationalistic framework that has prevailed in social science? The emergence of new paradigms is paramount and social scientists are compelled to address new elements of analysis. These elements of analysis are diverse and involve the difficult task of thinking and researching the social worlds of the nation state, the radicalisation of the world system, the revita- lisation of the understanding of the global society along with the concept of linearity, and, the evaluation of experiences and socio cultural conflicts that that will pave the way to a new form of local resistance. Within the above scenario, the possibility of the decolonisation of knowledge, education and so- ciety seems to be possible and it is presented by an intellectual mo- vement that seeks to deconstruct the concept of “intellectuality” put forward by modern thought. In order to achieve this task, this group of intellectuals from diffe- rent parts of the globe proposes a culture of epistemic resistance that questions the hegemonic western culture that has prevailed to this day. This new praxis involves the elaboration of open paradigms based on finding the “reconciliation “between scientific knowledge and common sense. In this paper we set out to explore Aimé Césaire ́s classic piece “Return to my native land”, then we take a glimpse into Guam Poma de Ayala ́s “Chronicles about a good Government”, and, finally, we draw a depiction of good example to be followed: the Inter- cultural University Amawtay Wasi. This Univeristy has been founded on the basis of learning through wisdom and good living. The decolonization of knowledge entails to establish dialogues. These dialogues should not be monolithic; on the contrary, they should take into account that the universe and its knowledges are uncountable entities and cannot be seen as a singular entity.en-US
dc.descriptionLos modelos jurisprudenciales y epistemológicos que fueron válidos para el siglo XVIII se rearticulan eufemísticamente en categorías imperiales y neoculturales; sus postulados han sido zarandeados, su premisa esencial: la idea de vivir y actuar en los espacios cerrados y recíprocamente delimitados de los Estados nacionales y sus respectivas sociedades nacionales han sido cuestionados, el sismo ha deteriorado el contenedor de la sociedad, hecho que implica cuestionar la ciencia moderna. Las ciencias sociales se introducen en una discusión fructífera: cuáles serán sus supuestos fundamentales, qué imágenes de lo social y qué unidades de análisis pueden sustituir a lo axiomático del nacio- nalismo metodológico. Aparecen nuevos ejes fundamentales para esas unidades de análisis que competen a los científicos sociales: unidades como: pensar e investigar en la trampa de los mundos sociales nacionales estatales; radicalizar la teoría del sistema mundial; revitalizar la comprensión de la sociedad global; sustituir el concepto de linealidad, evaluar las experiencias y los conflictos socioculturales hacia una forma de resistencia local.Dentro de estos nuevos campos la pregunta es si es posible decolonizar el conocimiento, la educación y la sociedad. Una cultura de la resistencia emerge con paradigmas abiertos frente a los paradigmas culturales dominantes, y evoluciona a través del quiebre de la hegemonía occidental. Emerge para reconocer cosmovisiones, sueños y destinos, entendiendo la realidad como un campo de posibilidades.La praxis posicional trabajaría con categorías que nos parecen claves en los estudios emergentes y que son utilizadas por el grupo latino/latinoamericano modernidad/colonialidad: decolonialidad y colonialidad del poder, así como la comprensión del paso del sistema mundo al sistema mundo colonial, que lo tramamos en saltos de lo dialógico a lo no dialógico.Hacemos memoria del Cuaderno de un retorno al país natal, de Aimé Césaire; Crónicas de un buen gobierno de Huamán Poma de Ayala, y evidenciamos el ejemplo seguido por la Universidad Intercultural Amawtay Wasi de aprender en la sabiduría y el buen vivir.Decolonizar el conocimiento significa entablar diálogos, no diálogos y prácticas articulatorias con otro tipo de conocimientos distintos a los que genera la mirada occidental, conocimientos en los que el universo y el saber no son uno solo sino que coexisten muchas formas de saber y una pluralidad de universos paralelos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dialogos/article/view/2044/1568
dc.sourceDiálogos de saberes; No. 29 (2008): Núm. 29 (2008):Diálogos de saberes - Edición 29.; 61 - 102en-US
dc.sourceDiálogos de saberes; Núm. 29 (2008): Núm. 29 (2008):Diálogos de saberes - Edición 29.; 61 - 102es-ES
dc.source2619-3744
dc.source0124-0021
dc.subjectPoscolonialidades-ES
dc.subjectGeopolítica del conocimientoes-ES
dc.subjectColonialidad del poderes-ES
dc.subjectSistema mundo modernoes-ES
dc.subjectSistema mundo moderno coloniales-ES
dc.subjectPostcolonial thoughten-US
dc.subjectWorld systemen-US
dc.subjectDecolonialityen-US
dc.subjectColoniality of poweren-US
dc.subjectTraditional knowledgeen-US
dc.subjectWesternizationen-US
dc.subjectSubaltern studiesen-US
dc.titleEn vilo el emerger de la vocación del conocimiento frente al contenedor sociales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


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