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El enigma de Parménides: el fascinante pero terrible Parménides

dc.creatorSoto Posada, Gonzalo
dc.date2008-12-15
dc.date.accessioned2024-08-16T15:26:12Z
dc.date.available2024-08-16T15:26:12Z
dc.identifierhttps://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/6810
dc.identifier.urihttp://test.repositoriodigital.com:8080/handle/123456789/84238
dc.descriptionThis article tries to read the poem of Parmenides against the traditional interpretation which considers this philosopher of Elis to be the philosopher of Being, a denier of Becoming. This traditional dichotomy sets the way of truth against the way of opinion, and disqualifies the preface considered to be just a mere religious and mystic beginning, without importance for the poem itself. By doing so, a radical separation is set between being and becoming, being and appearance; moreover, the thinking is set on being and its characteristics such as unity, immobility, distance from any movement. The reflection tries to argue against this horizon by showing the unity of the poem starting with the preface itself. The preface, far from being just a lyric formality, is the royal entrance to the temple of the poem. As it happens in a sacred porch, the preface is the perron which makes the unity of the poem by knocking down this consumptive dichotomy. Starting with the preface are united being and becoming, being and thinking, being and appearance in one single unity making then the “to eon”, considered as physis, an enveloping totality, conciliating the contradictions into an harmonious compensation and a concord between contraries.en-US
dc.descriptionEl artículo intenta leer el poema parmenídeo en contra vía de la interpretación tradicional que ve en eléata al filósofo del ser, negador del devenir. Esta dicotomía tradicional opone la vía de la verdad y la vía de la opinión y descalifica el proemio como mero exordio poético, místico y religioso, sin ninguna importancia para el poema en sí. Se establece así la separación radical entre ser y devenir, ser y aparecer y el pensar sólo se ocupa del ser en tanto unidad, inmovilidad, lejos del movimiento. La reflexión intenta hermenéuticamente polemizar con esta perspectiva mostrando la unidad del poema desde el proemio mismo. Este, lejos de ser una formalidad lírica, es el pórtico de entrada al templo del poema. Como en un pórtico sacral, el proemio es la escalinata que establece la unidad del poema, derribando la dicotomía destructiva. Desde el proemio copulan ser–devenir, ser–pensar, ser–aparecer en una unidad que hace del tó eón como physis una totalidad envolvente que concilia la contrariedad en una compensación armoniosa como concordia de los contrarios.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pontificia Bolivarianaes-ES
dc.relationhttps://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/6810/6411
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEscritos; Vol. 16 No. 37 (2008): Julio - diciembre; 558-577en-US
dc.sourceEscritos; Vol. 16 Núm. 37 (2008): Julio - diciembre; 558-577es-ES
dc.sourceEscritos; v. 16 n. 37 (2008): Julio - diciembre; 558-577pt-BR
dc.source2390-0032
dc.source0120-1263
dc.subjectAncient philosophyen-US
dc.subjectpresocraticsen-US
dc.subjectParmenidesen-US
dc.subjectontologyen-US
dc.subjectphysisen-US
dc.subjectFilosofía antiguaes-ES
dc.subjectPresocráticoses-ES
dc.subjectParménideses-ES
dc.subjectOntologíaes-ES
dc.subjectPhysises-ES
dc.titleThe enigma of the Parménidesen-US
dc.titleEl enigma de Parménides: el fascinante pero terrible Parménideses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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