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dc.creatorRamírez G., César Augusto
dc.date2007-12-15
dc.date.accessioned2024-08-16T15:26:17Z
dc.date.available2024-08-16T15:26:17Z
dc.identifierhttps://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/6825
dc.identifier.urihttp://test.repositoriodigital.com:8080/handle/123456789/84253
dc.descriptionIn the history the topic of the human rights only appears in the XX century. No philosophical reflection had worried about the question of the human being like subject of some inherent rights to its own being. The philosophy had recognized the right to the reason, occident and its Christian tradition had recognized its right to the eternity and dignity of Son of God to grant him the immortality. Now then, why in this tradition the man does not appear like possessor of some own basic rights, independent of their social condition, politics and economic. Rights that were granted him by the single fact of being man. The human rights only acquire their metaphysical foundation starting from historical reality of the man and its epistemologic statute is demonstrated from there. Only the historicity of the man starting from the roots in the materiality that gives sense to the human right as such. It is from man like material being and own of an historical reality that he finds his citizenship letter in the speech by the human rights. And about that, Ellacuría will have a lot to say.en-US
dc.descriptionEn la historia aparece el tema de los derechos humanos sólo en el siglo XX. Ninguna reflexión filosófica se había preocupado por la cuestión del ser humano como sujeto de unos derechos inherentes a su propio ser. La filosofía le había reconocido el derecho a la razón, Occidente y su tradición cristiana le había reconocido su derecho a la eternidad y dignidad de hijo de Dios para otorgarle la inmortalidad. Ahora bien, ¿por qué en esta tradición no aparece el hombre como poseedor de unos derechos básicos propios, independientes de su condición social, política y económica? Derechos que le fueran concedidos por el solo hecho de ser hombre. Los derechos humanos adquieren su fundamento metafísico sólo a partir de la realidad histórica del hombre y de allí se evidencia su estatuto epistemológico. Solamente la historicidad del hombre a partir de las raíces en la materialidad le da sentido al derecho humano como tal. Es a partir del hombre como ser material y propio de una realidad histórica que encuentra su carta de ciudadanía en el discurso por los derechos humanos. Y en eso, Ellacuría tendrá mucho que decir.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pontificia Bolivarianaes-ES
dc.relationhttps://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/6825/6426
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEscritos; Vol. 15 No. 35 (2007): Julio - diciembre; 230-259en-US
dc.sourceEscritos; Vol. 15 Núm. 35 (2007): Julio - diciembre; 230-259es-ES
dc.sourceEscritos; v. 15 n. 35 (2007): Julio - diciembre; 230-259pt-BR
dc.source2390-0032
dc.source0120-1263
dc.subjectHuman rightsen-US
dc.subjecthistorical realityen-US
dc.subjecthuman historicityen-US
dc.subjectphilosophy of the liberationen-US
dc.subjectDerechos humanoses-ES
dc.subjectrealidad históricaes-ES
dc.subjecthistoricidad humanaes-ES
dc.subjectfilosofía de la liberaciónes-ES
dc.titleDerechos humanos en el ser histórico del hombre: una aproximación a la filosofía de Ignacio Ellacuríaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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