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dc.creatorGiraldo Zuluaga, Conrado
dc.date2006-12-15
dc.date.accessioned2024-08-16T15:26:35Z
dc.date.available2024-08-16T15:26:35Z
dc.identifierhttps://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/6891
dc.identifier.urihttp://test.repositoriodigital.com:8080/handle/123456789/84285
dc.descriptionThe thought of Nicolás Gómez Dávila (Bogotá, 1913-1994) is a great absent in the academic atmosphere of our Nation. This article’s intention is to present its principal assumptions, to measure its argumentative richness that could back up a true philosophical thought in our land. To revise his personal opinions in regards to different issues, such as his critique of democracy (in favor of aristocracy), modern rationality, Christianity, among others, might help us as an excuse to read a scholar that, though did not leave an immense production, wrote a most interesting series of annotations and texts, that could appeal to every person interested in knowledge. Through his writings, there can be observed the critical view of a man that was raised in tradition: Philosopher, Christian, polyglot, a self-confessed reactionary. However, there is too a tinge of innovation, that turns his reading into something passionate. Thus, Gómez Dávila challenges his reader to know more, from the exquisiteness of his language he tempts the reader to discover even more... from his annotation he suggests the novelty, based in the tradition of thought of which he is extremely familiar with.en-US
dc.descriptionEl pensamiento de Nicolás Gómez Dávila (Bogotá, 1913-1994), es un gran ausente en el concierto académico de nuestra Nación. Se quiere hacer aquí una presentación de sus principales presupuestos, para sopesar la riqueza argumentativa que podría avalar un verdadero pensamiento filosófico de nuestra tierra. Revisar sus posturas personales, frente a asuntos tales como la crítica a la democracia (a favor de la Aristocracia), la racionalidad moderna, el cristianismo, entre otros, pueden servirnos hoy como excusa para contactar con un erudito que, si bien no dejó una larga producción, sí hizo una interesantísima producción de escolios y textos, que podrían inquietar a todo amigo del saber. A través de sus escritos, se puede observar la mirada crítica de un hombre formado en la tradición: Filósofo, cristiano, políglota, reaccionario confeso. Sin embargo, se logra adivinar en él un matiz de innovación, que vuelve apasionante la experiencia de la lectura de sus obras. Así, Gómez Dávila reta a su lector a saber más, desde su lenguaje exquisito tienta a descubrir aún más... desde el escolio, nos sugiere lo novedoso, teniendo como base la tradición del pensamiento que él mismo conoce al extremo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pontificia Bolivarianaes-ES
dc.relationhttps://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/6891/6489
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEscritos; Vol. 14 No. 33 (2006): Julio - diciembre; 501-523en-US
dc.sourceEscritos; Vol. 14 Núm. 33 (2006): Julio - diciembre; 501-523es-ES
dc.sourceEscritos; v. 14 n. 33 (2006): Julio - diciembre; 501-523pt-BR
dc.source2390-0032
dc.source0120-1263
dc.subjectAristocracyen-US
dc.subjecttraditionen-US
dc.subjectChristianityen-US
dc.subjectantimodernismen-US
dc.subjectreactionarismen-US
dc.subjectAristocraciaes-ES
dc.subjecttradiciónes-ES
dc.subjectcristianismoes-ES
dc.subjectantimodernismoes-ES
dc.subjectreaccionarismoes-ES
dc.titleNicolás Gómez Dávila, entre la tradición y la innovaciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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