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La configuración de la “prisionera de guerra” en Nunca estuve sola (1988), de Nidia Díaz

dc.creatorCuamatzin Nieves, Grecia Samai
dc.date2024-04-29
dc.date.accessioned2024-08-16T15:27:07Z
dc.date.available2024-08-16T15:27:07Z
dc.identifierhttps://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/8364
dc.identifier10.18566/escr.v32n68.a04
dc.identifier.urihttp://test.repositoriodigital.com:8080/handle/123456789/84366
dc.descriptionConsidering that one of the innovations of the "new history" was to question the concept of source and to include in the historical analysis other records (diaries, letters, memoirs, novels, photographs) that did not express the official point of view, the examination of the testimony of the former guerrilla Nidia Díaz is crucial to the study of the discursive representation of the guerrilla in El Salvador. For this reason, it is worth paying attention to how Díaz's writing contributes to the documentation of episodes in which she played a leading role and whose relevance has been omitted by hegemonic narratives. In order to understand the ideals of the guerrillas and the ways in which they were adopted by their members, the testimonies offer a rich and interesting field of study. In addition, the testimonies written by women offer nuances that deserve attention. Perhaps the most relevant and valuable is the one that hovers over the representation of "woman". In this sense, this article aims to analyze the testimony of Nidia Díaz as a space of conflict where the intersections of gender, politics, and discourse converge, collide, or repel each other, creating tensions that are unavoidable in the moment of configuring her identity as a revolutionary woman.  en-US
dc.descriptionSi se tiene en cuenta que una de las renovaciones de la “nueva historia” consistió en cuestionar el concepto de fuente, así como incorporar al análisis histórico otros registros (diarios, cartas, memorias, novelas, fotografías) que no expresaran el punto de vista oficial, el escrutinio del testimonio de la exguerrillera Nidia Díaz resulta capital para indagar en la representación discursiva de la guerrilla en El Salvador. Por ello, merece la pena atender cómo es que Díaz contribuye, desde la escritura, a registrar aquellos episodios que protagonizó y cuya relevancia ha sido omitida por las narraciones hegemónicas. En aras de comprender los ideales de la guerrilla y la manera en que estos fueron asumidos por sus miembros, los testimonios ofrecen un campo de estudio prolífico e interesante. Sumado a lo anterior, los testimonios escritos por mujeres ofrecen matices dignos de atención. Acaso el más relevante y atendible es el que se cierne sobre la representación de la “mujer”. En este tenor, este artículo pretende analizar el testimonio de Nidia Díaz como un espacio en conflicto donde los entrecruzamientos de género, lo político y lo discursivo convergen, colisionan o se repelen creando tensiones que son ineludibles al momento de configurar su identidad como mujer revolucionaria.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pontificia Bolivarianaes-ES
dc.relationhttps://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/8364/7351
dc.rightsDerechos de autor 2024 Escritoses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEscritos; Vol. 32 No. 68 (2024): January - June; 1-16en-US
dc.sourceEscritos; Vol. 32 Núm. 68 (2024): Enero - Junio; 1-16es-ES
dc.sourceEscritos; v. 32 n. 68 (2024): Enero - Junio; 1-16pt-BR
dc.source2390-0032
dc.source0120-1263
dc.subjectmemoryen-US
dc.subjectself-representationen-US
dc.subjectbodyen-US
dc.subjectwomen's writingen-US
dc.subjectCentral American Guerrillaen-US
dc.subjectGuerrilla Womenen-US
dc.subjectFemale Self-representationen-US
dc.subjectFemale Subjectivityen-US
dc.subjectguerrillaes-ES
dc.subjectCentroaméricaes-ES
dc.subjectmemoriaes-ES
dc.subjectautorrepresentaciónes-ES
dc.subjectcuerpoes-ES
dc.subjecttraumaes-ES
dc.subjectescritura de mujereses-ES
dc.titleThe configuration of the "prisoner of war": Nunca estuve sola (1988) by Nidia Díazen-US
dc.titleLa configuración de la “prisionera de guerra” en Nunca estuve sola (1988), de Nidia Díazes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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